Recension: Anna-Lisas Antik av Eli Åhman Owetz

Anna-Lisas Antik av Eli Åhman Owetz
Anna-Lisas Antik av Eli Åhman Owetz

Jag kommer att recensera både böcker (främst pyssel/inspiration), filmer och tv-serier (främst kostymdrama) med jämna mellanrum här i bloggen. Först ut är dock en skönlitterär bok – Anna-Lisas Antik utgiven på Förlaget Orda.

Anna-Lisas Antik är skriven av journalisten Eli Åhman Owetz som driver retrobloggen femtiotalsjakten. Boken handlar om Anna-Lisa som lämnar storstaden och ytliga vänner för ett liv på lugna landet med egen antikaffär. Med pengarna från storstadslägenheten köper Anna-Lisa en nedlagd lanthandel med tillhörande lägenhet, naturligtvis orörd sedan femtiotalet med mintgrönt badrum och snedställda köksskåp – en riktig retrodröm. Men så kallar Eli också genren för retroromantik. Här får det vara som i drömmen utan att det blir överdrivet löjligt. Jag känner mig lite som när jag läste (eller snarare plöjde…) många av Lotta-böckerna av Merry Vik/Ester Ringnér-Lundgren i tidiga tonåren. Samma glädje, enkelhet och upprymdhet.

Dock är det länge sen jag läste Lotta-böckerna så jag ska absolut inte jämföra språket sådär utan vidare, inte heller innehållet, men min upplevelse är samma positiva känsla. Eli Åhman Owetz har ett lättläst språk som passar genren och hon balanserar enkelt mellan bokens olika spår och ger liv åt såväl personerna som relationerna. Vi får lära känna alltid lika sprudlande Lillan som stannat i 60-talet, bilmekanikern Johnny med de gröna ögonen som inte alls delar Anna-Lisas intresse, men som däremot snabbt fångar hennes intresse. Bästa väninnan Kattis som alltid finns där men som har andra drömmar och så värsta konkurrenterna Scheede på fina Solstaholm.

Eli Åhman Owetz
Eli Åhman Owetz, författare, journalist och bloggare på femtiotalsjakten

Elis stora intresse för retroporslin lyser tydligt genom hela boken och huvudkaraktären Anna-Lisas glädje och sorg kring dessa föremål går inte att ta miste på. För någon som är intresserad av antikt, loppis och kuriosa lyfter det boken men jag kan tänka mig att det inte intresserar alla. Är man som läsare ute efter en djup och komplicerad bok bör man välja något annat men är man istället ute efter en riktigt bra hängmattebok som lämnar läsaren med en upprymd känsla i kroppen så rekommenderar jag varmt Anna-Lisas Antik. Gillar man dessutom loppis, retro och romantik så är boken ett måste i sommar!

Är du sugen på att köpa boken hittar du den på Adlibris eller Bokus.

Linda - Egensinnigt